Het gebruik van smartphones onder Nederlanders blijft toenemen. Volgens Telecompaper had 63 procent in het eerste kwartaal een ‘slimme telefoon’ tegenover 52 procent een jaar eerder.

Dat meldt de marktonderzoeker op basis van onderzoek onder 20 duizend Nederlanders tussen de 12 en 80 jaar.

De smartphonepenetratie stijgt daarmee gestaag. Drie jaar geleden had nog 22 procent van de Nederlanders een smartphone.

Het aantal sms’jes dat wordt verstuurd blijft dalen ten faveure van mobiele berichtendiensten als Whatsapp. De Nederlander stuurt nu gemiddeld 26 sms’jes per maand, waar dat vorig jaar nog 43 sms’jes per maand waren. Toch blijft sms’en de meest gebruikte mobiele dienst.

Van de smartphonebezitters gebruikt 40 procent het toestel om e-mails mee te versturen; 39 procent surft ermee op internet.

Samsung marktleider in Nederland

Uit hetzelfde onderzoek van Telecompaper bleek eerder deze week dat Samsung veruit de marktleider is in Nederland. Twee op de vijf smartphones in Nederland zijn uit een fabriek van de Zuid-Koreanen gerold. Vorig jaar lag dat percentage op 34 procent in dezelfde periode.

Vooral bij mensen met een telefoonabonnement groeide het aandeel van het Zuid-Koreaanse bedrijf flink: 80 procent van de Samsung-gebruikers heeft een abonnement. Naast Samsung zag Apple het Nederlandse marktaandeel ook groeien. Nokia en Blackberry zijn de verliezers.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl